۶ مرحله سئو تا رسیدن به صفحه اول گوگل
در مقاله “۶ مرحله سئو تا رسیدن به صفحه اول گوگل” عنوان های زیر برایتان توضیح داده خواهد شد:

مرحله سئو برای رسیدن به صفحه اول گوگل، شامل ۶ مرحله اصلی می باشد اما این فرآیند پیچیدگی خاص خود و همچنین مهارت بالا می خواهد و استراتژی که باید به دقت اجرا شود. همانطور که می دانیم مزایای کسب و کار اینترنتی زیاد می باشد اما باید شما بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را به بازدیدکنندگان آنلاین نمایش دهید. در اینجا شش مرحله کلیدی برای بهبود سئو و افزایش شانس قرار گرفتن در صفحه اول گوگل آورده شده است. لازم به ذکر است که وبسایت تازه راه اندازی شده یا وب سایتی که محتوای زیاد سئو نشده دارد و وب سایتی که قبلا سئو شده است می تواند از همه ی این مراحل استفاده کند تا به نتیجه دلخواه برسد.

۱. تحلیل کلمات کلیدی (Keyword Research)
- شناسایی کلمات کلیدی مرتبط: کلمات کلیدی که کاربران در موتورهای جستجو استفاده میکنند را شناسایی کنید. این کلمان به شما در انتخاب موضوع مقالات بسیار کمک می کند همچنین میزان سختی یا آسانی کلمات بررسی می شود و با توجه به نظر کارفرما عنوان های مادر و فرزند در استراتژی سئو پیاده می شود.
- تحلیل رقبا: ببینید رقبا از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند و چگونه رتبهبندی شدهاند تحلیل رقبا از لحاظ بک لینک و لینک های خارجی هم بسیار مهم می باشد و نقش تایین کننده ای در استراتژی سئو دارد.
- استفاده از ابزارهای سئو: از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs، SEMrush و Moz برای پیدا کردن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم استفاده کنید. لازم به ذکر است که برخی ابزار های سئو رایگان نبوده و کارکردن با آنها تخصص می خواهد.

۲. بهینهسازی فنی یا سئوی تکنیکال (Technical SEO)
- سرعت سایت: در این مرحله سئو، سرعت بارگذاری سایت را بهبود بخشید. از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights استفاده کنید. برای اینکه سرعت سایت را بررسی نمایید ابزارهای زیادی می باشد راحت ترین آن GTmetrics می باشد. برای افزایش سرعت سایت بسیاری از کدهای مینیفای باید تصحیح شوند همچنین افزونه هایی هم در این زمینه می باشند که می توانند کمک بسیاری کنند اما استفاده از برنامه نویس در این زمینه کمک زیادی می کند.
- ریسپانسیو بودن: اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای دستگاههای موبایل بهینهسازی شده است این موضوع بسیار مهم است چرا که در صفحه موبایل نیاز نیست مثلا متن های زیاد یا عکس های زیاد در یک صفحه نمایش داده شود و باید قسمت های خالی یا ناهماهنگ درست شود.
- ساختار URL: از URLهای کوتاه و توصیفی استفاده کنید. این موضوع در ارائه سیگنال به گوگل نیز بسیار موثر می باشد.
- نقشه سایت (Sitemap): یک نقشه سایت ایجاد کنید و آن را به Google Search Console ارسال کنید. این نقشه به ربات های گوگل کمک می کند که با سرعت بیشتری سایت را بررسی نمایند و اگر قسمتی دارای تغییر شد همان قسمت را مورد بررسی قرار دهد.

۳. سئوی داخلی
زمانیکه شما شروع به تولید محتوا می کنید باید در متن خود حداقل به سه محتوای خود اشاره نمایید با این کار شما مجدد ربات های خزنده گوگل را متوجه اهمیت آن صفحات در وب سایت تان می نمایید. این مرحله سئو بسیار مهم می باشد.

۴. سئوی خارجی
اگر از سایت های دیگر به سایت شما لینک داده شود یعنی مطالب شما معتبر می باشد و برای گوگل این موضوع مهم می باشد. برای اینکار از بک لینک و رپورتاژ استفاده می شود که هر کدام هزینه مخصوص به خود را دارند. برای مشاوره سئو واتساپ پیام ارسال فرمایید.

۵. تولید محتوا و بهینه سازی محتوا
- ایجاد محتوای با کیفیت: محتوایی تولید کنید که برای کاربران مفید و جذاب باشد. نوشتن متن هایی که نیاز کاربر می باشد مهمترین مرحله سئو می باشد.
- استفاده از کلمات کلیدی: کلمات کلیدی را به طور طبیعی در عنوان، توضیحات متا، تگهای هدینگ (H1, H2, H3) و متن محتوا بگنجانید. توجه داشته باشید که تگ هدینگ H1 برای عنوان اصلی می باشد و کلمه کلیدی اصلی باید در این هدینگ باشد و فقط یک عدد از آن در متن کفایت می کند اما هدینگ های دیگر را هر میزان که مایل بودید می توانید استفاده نمایید.
- بهینهسازی تصاویر: از تصاویر با کیفیت استفاده کنید و نام فایل و تگ alt را بهینهسازی کنید. شما حتما باید تصاویر را کم حجم و مناسب وب استفاده نمایید اینگونه تصاویر کیفیت خود را حفظ کرده ضمن اینکه حجم پایینی دارند. استفاده از عکس هایی که خودتان تولید کرده اید تاثیر زیادی دارد چرا که گوگل عکس های تکراری را تشخیص می دهد.

۶. تحلیل و بهبود مستمر (Continuous Analysis and Improvement)
- استفاده از ابزارهای تحلیل: از ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console برای تحلیل عملکرد سایت استفاده کنید. این دو ابزار در ابتدای پروژه سئو راه اندازی می شود و تمام حرکت ها بر اساس اینها صورت می گیرد.
- بررسی رتبهبندی: رتبهبندی کلمات کلیدی را به طور منظم بررسی کنید و از تکنیک هایی برای بهتر شدن آن استفاده نمایید.
- بهروزرسانی محتوا: محتوای قدیمی را بهروزرسانی کنید تا همیشه مرتبط و مفید باقی بماند یکی از کارهایی که همیشه برای سئو انجام می شود در کنار تولید محتوا، همین ویرایش مقالات قبل می باشد چرا که به گوگل این سیگنال را می دهد که مدام اطلاعات سایت در حال به روز رسانی می باشد بنابراین سایت را به افراد بیشتری نشان می دهد.
- واکنش به تغییرات الگوریتمهای گوگل: همیشه بهروز باشید و تغییرات الگوریتمهای گوگل را دنبال کنید تا استراتژیهای سئو خود را بر اساس آنها تنظیم کنید.
با دنبال کردن ۶ مرحله سئو و اجرای مداوم استراتژیهای سئو، شانس شما برای رسیدن به صفحه اول گوگل افزایش مییابد.
نمونه طراحی سایت
طراحی وب سایت وکالت
طراحی وب سایت لوازم یدکی خودرو و موتور
طراحی وب سایت خدماتی
طراحی وب سایت طلا و جواهر
داشتن سایت همانند داشتن یک مغازه در کویر می باشد این مغازه هرچقدر زیبا با دکوراسیون زیبا بزرگ و همه چیز تمام باشد تا زمانی که کسی آن را نمی بیند فروشی در آن اتفاق نمی افتد برای اینکه بازدید کننده داشته باشد یا باید از تبلیغات استفاده کرد یا سئو که ترکیب این دو تاثیر بسیار خوبی دارد بنابراین بعد از طراحی وب سایت حتما به فکر تولید محتوا باشید و در کمترین حالت حداقل دو مقاله در هفته منتشر نمایید و بعد از 50 مقاله به فکر سئوی سایت تان باشید.
۱. تحلیل کلمات کلیدی
۲. سئوی تکنیکال
۳. سئوی داخلی
۴. سئوی خارجی
۵. تولید و بهینه سازی محتوا
۶. تحلیل و بهبود مستمر
بستگی به تعداد محتوا دارد هر چقدر تعداد محتوا بیشتر باشد زمان بیشتری جهت بررسی و اقدامات سئو نیاز دارد.
ضمن اینکه سئوی محتوای متنی، تصویری و ویدئویی هر کدام با توجه به پارامتر هایی چون تعداد کلمات، نوع عکس، ثانیه متفاوت می باشد.
ولی قیمت پایه شروع سئوی یک سایت تازه راه اندازی شده معمولا ماهی 10 میلیون تومان می باشد. برای درخواست سئوی سایت تان از طریق واتساپ اقدام فرمایید.
بسیاری از مشتریان ما بعد از طراحی وب سایت خودشان یا کارمندانشان شروع به تولید محتوا می کنند که چون اصولی نیست موارد سئو در آن رعایت نشده است ما می توانیم مقالات را بازبینی و تعدادی از آن ها را که بازدید خوب گرفته اند سئو کنیم تا بازدید بیشتری بگیرند لینک سازی داخلی و استفاده از عنوان های جذاب، هدینگ مناسب از مواردی است که در این مرحله انجام می شود.
در صورتیکه محتوا از اصول سئو پیروی کند و برنامه تولید محتوای مناسبی داشته باشید احتمال آن زیاد می باشد که بعد از یک سال در نتایج خوب دیده شوید این در صورتی است که در کنار تولید محتوا، سئو به شکل حرفه ای انجام شود. بسیاری از شرکت ها کار تولید محتوا را خودشان طبق استراتژی سئویی که ما برایشان تنظیم کرده ایم پیش می برند. سایت پزشکان و وکلا از این قبیل می باشد.
پروژه های سئو حداقل 8 ماه زمان می برد تا نتیجه دهد. پروژه ها می تواند 8 ماهه با ارائه گزارش ها باشد و یا ماهانه و این کاملا به نظر کارفرما بستگی دارد اما انجام مراحل سئو نباید قطع شود بنابراین در نظر داشته باشید که مدام باید قرارداد را با قیمت های جدید تمدید نمایید و برای اینکه صرفه جویی در هزینه هایتان نمایید بهتر است قرارداد 6 ماهه ببنید تا به نتاجی برسید.
در مورد نویسنده

دکتر پریسا حمدی
عاشق تولید محتوام از زمان دانشجویی دوست داشتم در مورد مسائلی که برام جذابن تحقیق کنم و خیلی خلاصه و کاربردی اونا رو بنویسم. در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با پرزنتیشن هایی که دادم اساتیدم بهم گفتن دست به قلم خوبی داری این شد که الانم که دانشجوی مقطع دکترا هستم و افتخار همکاری با تیم HEDIWEB رو دارم همچنان به نوشتن مطالب مشتاق تر از قبلم.
گذاشتن کامنت