چگونه دیجیتال مارکتینگ کسبوکار شما را متحول میکند؟
چگونه دیجیتال مارکتینگ کسبوکار شما را متحول میکند؟
در مقاله ” چگونه دیجیتال مارکتینگ کسبوکار شما را متحول میکند؟ ” عنوان های زیر برایتان توضیح داده خواهد شد:

آیا تا به حال هم صنف خودتان را دیده اید که حتی ممکن است دیرتر از شما شروع کرده است ولی در فضای آنلاین رشد سریعی دارد در حالیکه کسب و کار شما حتی با داشتن انواع وب سایت و شبکه اجتماعی به سختی دیده می شود؟ دیجیتال مارکتینگ پاسخ این سوال است. Digital Marketing برای هر وبسایتی ضروری است زیرا روش ها و کانال های دیده شدن در بستر آنلاین را برای کسب و کار اینترنتی شما فراهم می کند که در نهایت باعث جذب مخاطبان و فروش کالا یا خدمات می گردد. در این مطلب به صورت کامل و خلاصه با مفاهیم کاربردی دیجیتال مارکتینگ، معرفی ابزارها و روش ها و در نهایت مزایای آن اطلاعات مفیدی به شما خواهیم داد تا سرعت رشد کسب و کار آنلاین تان را بیشتر کنید. این موضوع در دو دهه اخیر مدام پررنگ و پر رنگ تر شده و با تغییر روش های خرید مردم دیجیتال مارکتینگ محبوت تر از قبل می گردد. اگر می خواهید کسب و کار آنلاین خود را در دنیای مدرن و دیجیتال متحول کنید و از مزایای کسب و کار اینترنتی استفاده کنید، این مقاله برای شماست در ادامه همراه ما باشید.
دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing چیست؟
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال به مجموعهای از فعالیتهای بازاریابی گفته میشود که با استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت انجام میشود. این فعالیتها شامل تولید محتوای استاندارد، سئو یا بهینه سازی محتوا (SEO)، تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب و … ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ و انواع تبلیغات سایت شامل تبلیغات گوگلی یا گوگل ادز Google ADS، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و … می باشد با هدف بازدید مشتری و استراتژی تبدیل بازدید کننده به مشتری.
شاخههای مختلف بازاریابی دیجیتال میتوانند در امتداد و کنار هم قرار بگیرند و کمپینهای جامع و بزرگ را ایجاد کنند. مثلا ابتدا شما یک وبسایت طراحی می کنید و بعد با تولید محتوا و سئو و تبلیغات گوگلی دیگران را متوجه کسب و کارتان می کنید.
برای اینکه بدانید کدام کانال تبلیغاتی مناسب کسب و کار شماست کافیست از طریق واتساپ کلمه مشاوره را ارسال فرمایید.
بازاریابی سنتی | دیجیتال مارکتینگ |
---|---|
تبلیغات در تلویزیون، روزنامه، پخش تراکت، کارت ویزیت | تبلیغات در گوگل و شبکه های اجتماعی و پیامک |
گران و غیرقابل اندازهگیری | مقرونبهصرفه و قابل اندازه گیری و تحلیل |
دسترسی محدود، مشاهده توسط غیر مخاطبان هدف | مشاهده مخاطبان هدف |
مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها
۱. دسترسی به مخاطبان هدف
شما در دیجیتال مارکتینگ می توانید تبلیغات تان را فقط به کسانی که به کالا یا خدمات شما علاقه مند هستند نمایش دهید برعکس تبلیغحات سنتی مانند بیلبورد که همه افراد از بچه و زن و مرد در همه ی سن ها بدون نیاز به خدمات شما آن را می بینند!
۲. کاهش هزینههای تبلیغات
تبلیغات در بستر آنلاین در بیشتر مواقع دارای داشبود و ابزارهای حرفه ای جهت نمایش تعداد بازدید و کلیک روزانه و ساعتی می باشد. بنابراین شما می توانید با بودجه کم از تبلیغات آنلاین بهترین نتیجه را کسب کنید ضمن اینکه در بیشتر پلتفرم ها شما امکان نمایش ساعتی دارید و مثلا ففط شب تبلیغات تان به کاربران نمایش داده می شود.
۳. قابلیت تحلیل و بهینهسازی
اطلاعات داشبودر در جدول هایی گنجانده شده است که قدرت تصمیم گیری برای ادامه تبلیغات را به شدت بالا می برد و شما مثلا با دیدن تعداد کلیک در صبح متوجه خواهید شد مخاطبان کسب و کارتان مثلا در صبح یا روزهای آخر هفته به دنبال خدمات شما می باشند. مثلا کسب و کارهای مربوط به سفر معمولا در روزهای پایانی هفته سرچ بسیار بالاتری دارند تا روزهای اول هفته.
۴. انعطافپذیری بالا
کمپینهای دیجیتال بهراحتی قابل تغییر و بهروزرسانی هستند و در بیشتر مواقع شما می توانید در حین تبلیغ عکس یا نوشته یا نحوه نمایش را تغییر دهید.
همین حالا که شما در حال مطالعه این مقاله هستید رقبای شما که شاید به اندازه شما در حرفه شما متخصص نباشند، دیجیتال مارکتینگ را جدی گرفته و از طریق آن علاوه بر مشتریان آنلاین زیاد، حتی ممکن است مشتریان شما را هم به سمت خودشان متمایل کنند.
در سال 2024 بیش از 5 میلیارد از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند. طبق گزارش بازاریابی ایران، در سال ۱۴۰۱ مردم ایران حدود ۱۷۰ دقیقه روزانه از اینترنت استفاده می کنند.
مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
۱. سئو (SEO) – بهینهسازی برای موتورهای جستجو
سئو به ایجاد ترافیک در سایت شما کمک بسیاری می کند. در سئو تکنیک ها و وروش هایی به کار گرفته می شود تا موتور قدرتمند سرچ گوگل را متوجه کسب و کار شما نماید.
کلمات کلیدی یک کلمه ای یا چندکلمه ای، تولید محتوای منظم، لینکسازی داخلی و خارجی و ساختار فنی سایت، سرعت سایت و … از عوامل مهم در سئو هستند.
۲. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
در این روش، با تولید محتوای مفید (مثل مقاله، ویدیو، پادکست و اینفوگرافی)، به بازدید کنندگان اطلاعات مفیدی می دهیم و سوالات مشتریان پاسخ داده شده و کالا و خدمات مان را به آنها معرفی می کنیم.
۳. تبلیغات کلیکی (PPC)
تبلیغات در گوگل یا بنری که بهصورت کلیکی به ازای نمایش کاملا رایگان بوده و فقط با کلیک کاربر از شارژ شما وجهی کسر می گردد بنابراین کسانیکه به کسب و کار شما علاقه مند می باشند کلیک می کنند و شما بابت ارائه خدمات به مشتریان احتمالی هزینه پرداخت خواهید کرد.
۴. بازاریابی شبکههای اجتماعی
فعالیت در پلتفرمهایی مثل اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب و در برخی کسب و کارهای اینترنتی، لینکدین، به شما کمک میکند علاوه بر ساختن ارتباط مستقیم با مخاطبان به آنها اطلاعاتی چون محصولات جدید و تست کیفیت را بدهید.
۵. ایمیل مارکتینگ
ارسال ایمیلهای هدفمند برای مشتریان فعلی یا احتمالی برای افزایش فروش یا تعامل با برند. البته در سالهای اخیر کمتر استفاده می شود اما روزانه می توانید ایمیل های زیادی ارسال نمایید. یکی از قدیمی ترین کانال های بازاریابی دیجیتال همین مورد می باشد. ارسال خبرنامه و تخفیفات از دیرباز مورد توجه کاربران اینترنت می باشد.
۶. بازاریابی پیامکی
در این روش به مخاطبان احتمالی کسب و کارتان که نزدیک به محدوده شما هستند یا علاقه مند به کالا یا خدمات شما پیامک ارسال می کنید.
اجرای کمپین دیجیتال از اجرای کمپین بازاریابی آفلاین یا قدیمی به طور قابل قابل توجهی کم هزینه تر است.
- ۸۹ درصد مردم ایران از طریق موبایل وارد اینترنت میشوند.
- ۶۶ درصد مردم حداقل به یکی از روشهای تبلیغات دیجیتال اعتماد دارند.
- خرید اینترنتی سومین دلیل مردم ایران برای استفاده از اینترنت است.
- در سال ۱۴۰۳، بیش از ۳۳۰ کمپین تبلیغات دیجیتال در روز، در ایران ساخته شده است.
- بیش از ۵۰ درصد کسبوکارهای ایرانی هدفی بهغیر از فروش داشتهاند.
خودمان دیجیتال مارکتینگ را شروع کنیم یا برونسپاری کنیم؟
جواب ساده است. اگر هریک از موارد صدق می کند باید شما خودتا دست به کار در بازاریابی دیجیتال شوید:
در صورتیکه کسب و کار بزرگی دارید.
اگر بیزنس تان بر پایه آنلاین شکل گرفته است.
درصورتیکه مدیری هستید که می خواهید کنترل 100% ای داشته باشید.
اگر استراتژی های شما بلند مدت است .
اگر اطلاعات محرمانه دارید.
مثلا فروشگاه اینترنتی شب که کارش اجاره ویلا و هتل می باشد قطعا باید تیم دیجیتال مارکتینگ بسیار قوی داشته باشد. همچنین شرکت های مهاجرتی بزرگ هم از این قانون استثنا نیستند.
اما اگر کسب و کار آنلاین تان تازه راه اندازی شده و نمی توانید هزینه مدیر دیجیتال مارکتینگ و کارشناس دیجیتال مارکتینگ نمایید بهتر است آن را برون سپاری کنید. در ببیشتر مواقع یک پلن دیجیتال مارکتینگ حرفه ای و کامل می تواند تا مدت زیادی پاسخگوی معرفی خدمات شما به مشتریان و جذب آنها باشد.
شروع دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک
قدم اول: شناخت مخاطب هدف
باید بدانید مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند و در چه فضایی حضور دارند.
قدم دوم: طراحی سایت حرفهای و سئوپذیر
داشتن یک وبسایت با طراحی خوب، واکنشگرا (Responsive) و بهینه برای موتورهای جستجو ضروری است. برای دیدن نمونه کارهای طراحی سایت HEDIWEB کلیک کن.
قدم سوم: تولید محتوای ارزشمند
با تولید محتوا میتوانید در نتایج جستجو دیده شوید و اعتماد کاربران را جلب کنید. برای سفارش تولید محتوا به تیم تولید محتوای HEDIWEB از طریق واتساپ کلیک کنید.
قدم چهارم: راهاندازی تبلیغات هدفمند
با استفاده از ابزارهایی مانند Google Ads یا تبلیغات هوشمند کمپینهای هدفمند ایجاد کنید. برای انجام تبلیغات مناسب با کسب و کارتان می توانید از طریق واتساپ با تیم تبلیغات HEDIWEB تماس حاصل فرمایید.
قدم پنجم: تحلیل و بهینهسازی
با ابزارهایی مثل Google Analytics رفتار کاربران را بررسی کرده و کمپینها را بهینه کنید. اصلی ترین کاری که مدیر دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد همین تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری تبلیغات بعدی می باشد.
اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ
- تمرکز بیش از حد بر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و نادیده گرفتن سایت
- تولید محتوای بیهدف و زیاد، بدون برنامهریزی و استراتژی
- نداشتن پلن واضح در تبلیغات
- عدم تحلیل دادهها و بهینهسازی کمپینها
بسیاری از کسب و کارها که بر روی اینستاگرام پایه های خود را مستحکم کرده اند چون پلتفرم اینستاگرام مالکیت صد در صد ندارد و شما مدام باید در حال تولید محتوا به صورت پست و استوری باشید و اگر چند روز فعالیت نکیند علاوه بر اینکه پیج آسیب می بیند مخاطبان هم کسب و کار شما یادشان می رود بعد از چند سال دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات مجبور به راه اندازی وبسایت می باشند.
در نظر داشته باشید که طراحی یک وبسایت هر چقدر هم که زیبا و کارآمد باشد بعد از طراحی فقط ما و شما از وجود آن اطلاع داریم و باید با برنامه تولید محتوا و سئو بازدید آن را بیشتر کرد. برای دریافت پلن افزایش ترافیک سایت کلیک کنید.
از سال 2025 دیگر داشتن وبسایت و برنامه دیجیتال مارکتینگ یک آپشن نیست بلکه ضروری هر کسب و کاری است که می خواهد آینده داشته باشد. چه کسب و کارتان ارائه خدمات باشد یا فروش محصول، بازاریابی دیجیتال می تواند مشتریان زیادی از فضای آنلاین برای شما سرازیر کند.
✅ حالا نوبت شماست!
📢 اگر هنوز وارد این مسیر نشدهاید، همین امروز شروع کنید و از تیم با تجربه HEDIWEB مشاوره رایگان بگیرید.
✍️ آیا به راهاندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکار خود فکر کردهاید؟ ما در کنار شما هستیم تا با یک پلن دیجیتال مارکتینگ حرفه ای با کمترین هزینه مخاطب کالا یا خدمات شما را پیدا کنیم. کافیست از طریق واتساپ کلمه مشاوره را ارسال نمایید تا در تایم اداری با شما هماهنگ شویم.
💬 سوالاتتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید یا برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.
نمونه طراحی سایت
طراحی وب سایت وکالت
طراحی وب سایت لوازم یدکی خودرو و موتور
طراحی وب سایت خدماتی
طراحی وب سایت طلا و جواهر
به مجموعهای از فعالیتهای بازاریابی گفته میشود که با استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت انجام میشود.
۱. دسترسی به مخاطبان هدف
۲. کاهش هزینههای تبلیغات
۳. قابلیت تحلیل و بهینهسازی
۴. انعطافپذیری بالا
معمولا داشتن وبسایت برای شروع کفایت می کند اما باید وبسایت ارزیابی شود و در مواردی لوگو و استایل به روز و مدرنی داشته باشد تا کاربران جذب آن شوند از طرفی اگر وبسایت دارای محتوا می باشد محتوا بررسی شود اگر محتوا تکراری یا کپی یا بی هدف باشد باید آنها را ویرایش یا پاک کرد برای مشاوره رایگان می توانید از طریق واتساپ وبسایت خود را ارسال نمایید.
کافیست از طریق واتساپ کلمه مشاوره را ارسال فرمایید.
در مورد نویسنده

دکتر پریسا حمدی
عاشق تولید محتوام از زمان دانشجویی دوست داشتم در مورد مسائلی که برام جذابن تحقیق کنم و خیلی خلاصه و کاربردی اونا رو بنویسم. در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با پرزنتیشن هایی که دادم اساتیدم بهم گفتن دست به قلم خوبی داری این شد که الانم که دانشجوی مقطع دکترا هستم و افتخار همکاری با تیم HEDIWEB رو دارم همچنان به نوشتن مطالب مشتاق تر از قبلم.
ممنون از تیم خوبتون
ممنون از بازخورد خوبتون